Η επιρροή της συντροφικής σχέσης στη διατροφική συμπεριφορά: Εσείς πώς «τρώτε μαζί» ;

Έχετε σκεφτεί με ποιον τρόπο έχει επηρεάσει τη διατροφική σας συμπεριφορά η συντροφική σας σχέση; Κατά πόσο θα λέγατε ότι τρώτε διαφορετικά όταν είστε μόνοι σας; Μεταβλήθηκε ποτέ το βάρος ως αποτέλεσμα της συνύπαρξης με τον σύντροφό σας;

Όσοι από εσάς συνηθίζετε να παρατηρείτε τον τρόπο με τον οποίο τρώτε τόσο εσείς όσο και οι «σημαντικοί άλλοι» γύρω σας, θα έχετε ίσως παρατηρήσει ότι συχνά ο/η σύντροφος δύναται να επηρεάζει το πόσο, το τι, το πώς και το πότε τρώμε, δηλαδή με άλλα λόγια τη διατροφική μας συμπεριφορά. Οι δύο μαζί αποτελούν ένα (δυαδικό) σύστημα με δυναμική. Στο φαγητό καλό είναι να υπάρχει συνεργασία διατηρώντας ο κάθε ένας βέβαια την ατομικότητά του.

Αρνητικές επιδράσεις που παρατηρούνται συχνά :

Ποιος επηρεάζει ποιον ή ποιος έχει το «πάνω χέρι»;
- Παρατηρείται συχνά το φαινόμενο ο ένας από τους δύο να υπερισχύει και να ασκεί μεγαλύτερη επιρροή στον τομέα της σχέσης «τρώμε μαζί». Στο σημείο αυτό, η αναγνώριση των δυναμικών και η αποδοχή τους θέτει τη βάση για την εγκαθίδρυση συνεργασίας μεταξύ των δύο, ώστε να υιοθετηθεί ένα αμοιβαίο κλίμα στο οποίο θα μπορεί να λειτουργεί ο καθένας ομαλά και να μην επηρεάζει ο ένας τον άλλο περισσότερο από το βαθμό που είναι ανεκτό.

Ποιος είναι πιο αρνητικό διατροφικό «πρότυπο»;
- Στην περίπτωση όπου υπάρχουν διαφορές στις ατομικές διατροφικές συνήθειες και στην αντίληψη περί φαγητού, συχνά συμβαίνει εκείνος με το λιγότερο θετικό διατροφικό πρότυπο να υπερισχύει και ενδεχομένως να παρασύρει. «Αν δεν ήθελες εσύ να παραγγείλουμε, εγώ θα έτρωγα απλώς μία σαλάτα». «Όταν βγαίνουμε έξω παραγγέλνει τόσα πολλά, και μετά παρασύρομαι και τρώω περισσότερο από όσο χρειάζομαι». «Τηγανίζουμε συχνά γιατί του/της αρέσει περισσότερο». Είναι σημαντικό να αναγνωριστεί αμοιβαία το ποιος είναι πιο θετικό πρότυπο και να βγει μπροστά αναλαμβάνοντας κάποιες φορές τα ινία σχετικά κυρίως με το είδος και τη συχνότητα των γευμάτων

είναι σημαντικό ο κάθε ένας να διατηρεί και την ιδιαίτερη ταυτότητά του χάριν καλύτερης ευεξίας, σεβόμενος βέβαια και τις κοινές διατροφικές συνήθειες

Ποιος τρώει πιο γρήγορα ή/και πιο πολύ;
- «Παρασύρομαι και όταν τρώμε μαζί , τρώω και πιο γρήγορα και περισσότερο». Είναι αλήθεια ότι ο καθένας από εμάς έχει το δικό του ρυθμό και τη δική του ταχύτητα με την οποία καταναλώνει την τροφή του. Όταν καλούμαστε να συνυπάρξουμε με τον ρυθμό κατανάλωσης τροφής του άλλου ατόμου, είναι πιθανό να επηρεαστεί ο ρυθμός μας και ο πιο γρήγορος να παρασύρει τον πιο αργό με αποτέλεσμα κάποιος από τους δύο να καταλήξει να τρώει περισσότερο χωρίς να του είναι απόλυτα συνειδητό.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να διατηρούμε και την ατομικότητά μας
- Όσο καλή «συνεργασία» και να υπάρχει, όσο και να τα βρίσκετε στο θέμα φαγητό, ο κάθε ένας από εμάς έχει αναπτύξει τη δική του ιδιαίτερη σχέση με την τροφή, άρα κάποιες ιδιαίτερες αρέσκειες δε θα αλλάξουν και ούτε είναι και απαραίτητο. Έτσι, μέσα στο κοινό κλίμα που διαμορφώνετε είναι σημαντικό ο κάθε ένας να διατηρεί και την ιδιαίτερη ταυτότητά του χάριν καλύτερης ευεξίας, σεβόμενος βέβαια και τις κοινές διατροφικές συνήθειες. «Την ώρα που εκείνος/η θέλει να φάμε, εγώ δεν μπορώ καθόλου. Με χαλάει».

Πώς μπορούμε να προωθήσουμε θετικές επιρροές ως αποτέλεσμα της συνύπαρξης

- Όταν συμβαίνει απουσία κάποιας συντροφικής σχέσης να μην υπάρχει απαραιτήτως μία ρουτίνα στο φαγητό, η παρουσία κάποιου άλλου ανθρώπου μπορεί να μας οργανώσει καλύτερα και να μας βάλει στη διαδικασία να ακολουθούμε ένα συχνό ρυθμό γευμάτων ή ακόμη και να τρώμε ένα πιο «σπιτικό» φαγητό

- Επίσης, βρείτε τα στη… μέση:
Παραγγείλτε απ’ έξω, αλλά προετοιμάστε και μία πλούσια και θρεπτική σαλάτα
Κλείστε την τηλεόραση και αποφασίστε να καθήσετε στο τραπέζι (όχι λιγότερο από 15’) μαζί τρώγοντας αργά και συζητώντας. Μπορείτε να επιλέξετε να συνοδεύσετε το γεύμα σας με μία ωραία χαλαρωτική μουσική
Φτιάξτε μαζί ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα συχνότητας αγαπημένων φαγητών (μέσα στα πλαίσια και μίας υγιεινής διατροφής)
Συζητήστε ανοιχτά τις ιδιαίτερες επιθυμίες και προτιμήσεις του καθενός όσον αφορά την οργάνωση του φαγητού (π.χ. ώρες γευμάτων στην καθημερινότητα αλλά και το Σαββατοκύριακο)
Βρείτε πόσα και ποια γεύματα είναι εφικτό να καταναλώνετε μαζί

Είναι σημαντικό να τρώμε μαζί;
- Ναι. Ενώνει το ζευγάρι. Μην ξεχνάτε ότι το φαγητό είναι η αφορμή για κοινωνική συναναστροφή, για συζητήσεις, για κοινή απόλαυση. Επίσης, το «τρώμε μαζί» αποτελεί αφορμή για οργάνωση στο ρυθμό των γευμάτων και κατ’ επέκταση αφορμή για σωστή οργάνωση χρόνου μέσα στη μέρα μας. Εκμεταλλευτείτε τα κοινά γεύματα μέσα στη μέρα και δώστε της ρυθμό.